SUFFest 2024
Izložba: Slaven Kosanović Lunar
Likovna galerija Gradskog muzeja Križevci,
Trg Antuna Nemčića 6/1, Križevci
22. – 29. 10. 2024. / otvorenje 18 h
Suvremene umjetničke forme SUFFest 9.
Iz teksta autora festivala: Saša Živković
Govori u prostoru
(…)”Ulična umjetnost i grafiti nije zaobišla Hrvatsku i primjeri dobrih praksi možemo naći skoro svugdje unutar gradova, naravno ima kao i svagdje primjera loših…ipak ta scena prednjači u većim urbanim cjelinama poput Zagreba, Rijeke i Splita, pa ćemo naći murale i grafite koji se kreću od univerzalnog karaktera do murala povezanih s određenom subkulturom najčešće navijačkom.
Križevcima kao manja urbana cjelina ima isto tako svoje primjer ulične umjetnosti u kontekstu graffiti arta. Treba se prisjetiti križevačkih grafitera Aliena i Sainta koju su vrlo aktivno djelovali krajem devedesetih čija djela možemo još ponegdje pronaći u tragovima. O nekim drugim grafiteririma koji su kasnije djelovali nemam spoznaja ali se svakako trebam ukazati na mural Ivana Ivanovića u centru grada koji je primjer na koji način može intervenirati u prostoru u sprezi gradske kulturne politike i ulične umjetnosti na kvalitetan način.
Kako je Festival suvremene umjetničke forme- SUFFest posvećen upravo formama umjetničkog izraza koje izlaze iz uobičajenih okvira, ovaj put okvir kojem je posvećen je upravo grafiti umjetnosti kao obliku suvremenog umjetničkog kao glavnoj temi. Samostalnom izložbom u Likovnoj galeriji gradskog muzeja i izvedbom murala u prostoru skejt parka u Križevce dolazi nam u goste jedan od najznačajnijih autora ulične umjetnosti Slaven Kosanović Lunar koji će kroz izložbu prezentirati svo bogatstvo svog rada . Uz njega pripadnik mlađe generacije autora čiji grafit već krasi jedan od zidova galerije „K2“ u Križevcima; Mario Miličić Mane Mei izvesti će svoj rad unutar skejt parka u kompleksu bivše vojarne. Slaven Kosanović, poznatiji kao Lunar, hrvatski je umjetnik, filozof i interdisciplinarna osoba; odrastajući uz glazbu i umjetnost, Lunar je samo nominalno započeo karijeru tek 1989. godine kada je prvi put uzeo limenku sa sprejom. Trideset godina kasnije, on je jedinstveni živi svjedok i sudionik razvoja grafita kao subkulture i umjetničke forme, te prelaska grafita, hip hopa i elektronskih glazbenih subkultura kroz međusobno nadopunjavanje u mainstream pop kulture.
Lunara je oduvijek gurala radoznalost, otkrića i kreativnost. Kada je shvatio da vjerojatno ne može biti paleontolog ili prirodoslovac, a la David Attenborough, već je bio očaran grafitima, hip hop kulturom, te skupljanjem svih mogućih oblika glazbe do kojih je mogao doći. Ulazak u svijet grafita bio je Lunarov način da potvrdi onu drugu, neznanstvenu stranu, svog identiteta interdisciplinarnog umjetnika. Alternativni način da shvati svijet i pronađe mjesto u njemu. Kad je počinjao raditi grafite i stvarati mrežu diljem Hrvatske, inspirirali su ga slikari i glazbenici iz drugih gradova i zemalja koji su svojim načinom života polako ostvarivali idealizirane snove. Do druge polovice devedesetih Lunar je slikao s autorima širom Europe, a kasnije i globalno.
Često opisuje mačke kao samouvjerene, vesele, neovisne simbole ulice. Prvu umjetnička inspiracija bila je upravo njegov mačak Jinx da bi postao prepoznatljiv upravo kroz stalno otkrivanje varijanti Catso lika. Karijera se može usporediti s putanjom ulične mačke: bezuvjetno iscrtavanje vlastitog puta, kroz vlastita pravila i neprestano pomicanje granica vlastite kreativnosti. Krajem devedesetih, izlazi iz okvira grafita i nomadizma, započinje karijeru u grafičkom dizajnu (i naravno nastavlja raditi grafite). Konačno, počeo je voditi vlastitu glazbenu radio emisiju koja se emitira na nacionalnom nivou.(…)”
Slaven Kosanović Lunar (Zagreb, 24. rujna 1975.), hrvatski umjetnik grafita, grafički dizajner, grafiter i umjetnik koji je proizašao iz rane hrvatske graffiti scene. Radovi mu krase gradove kao što su Amsterdam, Atenu, Auckland, Berlin, Hanoi, Havanu, Lisabon, London, Melbourne, New York, Oslo, Pariz, Saigon, Seoul, Sydney i Tokio. Osim crtanja i slikanja grafita, istakao se i klasičnim tehnikama slikanja kistom, u tehnici akrila na platnima velikoga formata, koristeći “svoje prepoznatljive životinje, mačke, koje lete u balonima nebeskim prostranstvima”.